Hoppa till huvudinnehåll

Hur kan vi hjälpa dig?

Nyligen besvarat

Fråga

Har hantverkaren rätt att avhjälpa fel i entreprenaden trots att jag inte vill?

Publicerad anonymt
Jag har haft en hantverkare som renoverat mitt kök. När hantverkaren var klar med arbetet såg jag att han monterat alla luckorna snett och dessutom målat väggarna i fel färgnyans. När jag klagade till hantverkaren blev han irriterad, men vi kom tillslut överens om att göra en besiktning. Nu har det varit en besiktningsman på plats som konstaterat felaktigheterna. Hantverkaren sa redan på plats vid besiktningen att han ville fixa felen. Problemet är att jag inte längre känner förtroende för hantverkaren. Jag litar inte på honom pga. alla fel som han redan gjort. Dessutom tycker jag han är otrevlig och vill inte ha honom i mitt hem. Jag har ännu inte betalat hantverkarens faktura. Jag vill hellre ha avdrag på fakturan så jag har råd att anlita ett annat byggbolag som rättar till felen.

Min fråga är: Kan jag avhjälpa felen via annat byggbolag och dra kostnaderna för detta från den faktura som hantverkaren skickat till mig?

Svar

11 sep 2022

Hej,

Vad tråkigt att renoveringen inte blev som du tänkt dig.

Det är inte ovanligt att parterna blir ovänner i de fall hantverkaren visat oskicklighet vid utförande av arbetet. Detta leder emellanåt till att konsumenten vägrar att låta hantverkaren att avhjälpa (åtgärda) felet. Erfarenhetsmässigt överskattar emellertid konsumenter ofta sin rätt att vägra avhjälpande; något som kan få kostsamma konsekvenser.

En hantverkare har vid sidan om sin skyldighet att avhjälpa fel i entreprenaden, också en rätt att få avhjälpa felen. Hantverkarens rätt till avhjälpande gäller även om konsumenten inte kräver detta eller till och med mot konsumentens uttryckliga vilja. Konsumenten måste i stället aktivt bidra till att bereda hantverkaren tillfälle till avhjälpande. Att inte göra detta kan utgöra ett avtalsbrott från konsumentens sida och leda till skadeståndskrav från hantverkaren. Bestämmelsen ger alltså hantverkaren möjlighet att mot konsumentens vilja avhjälpa felen för att därigenom undvika vissa andra påföljder (prisavdrag och hävning).

För att en konsument ska ha rätt att avvisa en hantverkares erbjudande om avhjälpande krävs att konsumenten har ett ”särskilt skäl” till detta. Särskilda skäl kan föreligga om avhjälpandet skulle medföra betydande besvär eller olägenheter för konsumenten, t.ex. om konsumenten är i akut behov av entreprenadobjektet (och konsumenten kan visa att felet kan avhjälpas snabbare på annat håll och detta har betydelse för konsumenten) eller att den tid som går åt för ett avhjälpande gör att detta blir meningslöst. Utifrån din fråga framgår inte att så skulle vara fallet.

Vidare kan särskilt skäl föreligga om det uppstått bristande förtroende mellan parterna. Detta kan vara fallet när hantverkaren uppträtt störande, visat bristande hederlighet eller på annat sätt åsidosatt konsumentens intressen. Det avgörande är att konsumenten med fog kan göra gällande att han eller hon inte har förtroende för hantverkaren personligen, t.ex. för att hantverkaren tagit betalt för arbete som inte utförts eller på annat sätt lurat konsumenten. Det kan möjligen även vara fråga om att hantverkaren inte vill kännas vid att det föreligger fel i arbetet. Den omständigheten att hantverkaren var irriterad när du reklamerade felen, utgör inte ett särskilt skäl som ger dig rätt att avvisa hantverkarens erbjudande om avhjälpande.

Slutligen kan det finnas skäl för konsumenten att motsätta sig avhjälpande om hantverkaren visat allvarlig oskicklighet vid utförandet av tjänsten. Att luckorna monterats snett och fel nyans på färg valts, innebär inte att hantverkaren visat sådan markant bristande kompetens eller kunskap som innebär att avvisande av avhjälpande får ske.

Av det du angivit i din fråga, framgår inte att hantverkaren uppenbart misskött sig. Eftersom regeln om rätten till avvisande ska tolkas restriktivt (dvs. en konsument har i normala fall inte rätt att neka hantverkaren avhjälpande) skulle jag råda dig att inte avvisa hantverkarens erbjudande om avhjälpande. Avvisar du erbjudandet utan något särskilt skäl, kan du inte åtgärda felen och i efterhand kräva hantverkaren på ersättning (eller dra beloppet från hans faktura), dvs. din rätt till ersättning faller bort om hantverkaren inte fått möjlighet att avhjälpa felen.

Du skriver att du inte betalat hantverkarens faktura. Du har rätt att hålla inne betalning för den del av arbetet som är felaktig, dvs. med ett belopp som motsvarar felen. Det kan vara svårt att uppskatta hur mycket ett fel är värt, men en utgångspunkt kan vara vad det kostar att avhjälpa detta på annat håll. Du får alltså inte hålla inne betalning för de delar av arbetet som är felfria då detta kan anses som att du är i dröjsmål med betalning och att du därmed begår ett avtalsbrott.

______

Vid konsumententreprenader gäller konsumenttjänstlagen. Ofta kompletteras bestämmelserna i konsumenttjänstlagen i Hantverkarformuläret (eller ABS 09/18 vid småhusentreprenader). Lagen tillåter att det görs avsteg från denna, dock endast om det är till förmån för konsumenten. Utifrån frågan framgår inte att det avtalats om förmånligare regler än vad som följer av konsumenttjänstlagen, varför utgångspunkten för svaret är vad som gäller enligt lagen. Tillämpliga paragrafer i konsumenttjänstlagen är:

19 § (Konsumentens rätt att hålla inne betalning): Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.

20 § st. 3 (Avhjälpande): Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.

Fick du den hjälp du behövde?

Besvarad av

Svarstoppen