Hoppa till huvudinnehåll

Särskilda regler vid köp av småhusentreprenad
 

Catherine Innergård
16 nov 2022 7 min läsning

Konsumenttjänstlagen gäller olika typer av byggtjänster/entreprenader som utförs åt privatpersoner/konsumenter.

I lagen finns även särskilda regler gällande uppförande och tillbyggnad av småhus. Reglerna stärker konsumentskyddet vid byggande av småhus och ger därför konsumenten en större trygghet än vid vanliga hantverkartjänster. Reglerna finns för att jämna ut det kompetensmässiga underläge som en konsument lätt hamnar i gentemot entreprenören. Utöver de särskilda reglerna i konsumenttjänstlagen, gäller vid småhusentreprenader även lagen om färdigställandeskydd.

Småhusentreprenader är tjänster som avser uppförande eller tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus. Byggnaden ska alltså vara ett bostadshus men det är irrelevant huruvida det är en permanent bostad eller en fritidsbostad. Ingår det i entreprenaden uppförande eller tillbyggnad av en komplementbyggnad (garage och/eller förråd) anses också det som en småhusentreprenad.

Utöver konsumenttjänstlagen finns en möjlighet att fylla ut lagens bestämmelser så dessa ger ett utökat skydd för konsumenten. Konsumenttjänstlagen är en s.k. tvingande lag, vilket innebär att regler som ger sämre skydd inte gäller. Ofta brukar parterna ingå ABS 18 (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader), som är ett standardavtal utarbetat av företrädare för bl.a. byggbranschen och Konsumentverket.

 

Specialbestämmelser i Konsumenttjänstlagen

Vad gäller småhusentreprenader har konsumenten ett större skydd än vid mindre entreprenader såsom hantverkartjänster (i form av t.ex. renoveringar). Reglerna finns i 51-61 §§ konsumenttjänstlagen och kallas ”Särskilda bestämmelser om småhusentreprenader”. Det förstärkta skyddet består framför allt av följande:

  • ”Kunden har alltid rätt”. Enligt 51 § konsumenttjänstlagen gäller det som konsumenten påstår har avtalats avseende arbetets omfattning, priset eller grunderna för hur priset bestäms, tiden för betalning och tiden för arbetets avslutande. Detta innebär alltså att entreprenören har bevisbördan för vad som avtalats i dessa viktiga frågor. Det gäller inte om entreprenören kan visa att ”annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt”. Tanken bakom bestämmelsen är att lägga ansvaret på entreprenören för att på så sätt tvinga fram att skriftliga avtal ingås avseende dessa fyra viktiga punkter.

 

  • Går inte att med bindande verkan avtala om förskottsbetalning. Enligt 52 § är konsumenten inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden, oavsett vad som står i avtalet. Parterna kan alltså inte med bindande verkan avtala om förskott, till skillnad mot renoveringsfallen.

 

  • Besiktning. Reglerna om småhusentreprenad innehåller ett antal bestämmelser om besiktning. Det är inte tvingande att genomföra en besiktning, men en slutbesiktning ska enligt 53 § göras om någon av parterna begär det. För det fall att besiktning genomförs finns ett regelverk för besiktningsförfarandet. Det är i första hand konsumenten som väljer besiktningsman, men parterna kan komma överens om att hantera detta på annat sätt.

 

  • Rätt att hålla inne 10%. Ska det göras en slutbesiktning har konsumenten rätt att hålla inne 10% av det avtalade priset till dess att småhusentreprenaden godkänts. Konsumenten har också rätt att hålla inne betalning efter godkänd slutbesiktning motsvarande kostnaden för att åtgärda eventuella fel av mindre betydelse.

 

  • Reklamation. Om konsumenten upptäcker fel måste detta reklameras till entreprenören. En sådan reklamation ska ske inom skälig tid efter att konsumenten märkt eller borde märkt felet. Reklamation inom två (2) månader efter att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha skett i rätt tid. Vid småhusentreprenad behöver dock inte reklamation göras i fråga om fel som har antecknats i ett besiktningsutlåtande eller som har påtalats av konsumenten inom sex (6) månader från slutbesiktning.

 

  • Granskningsfrist avseende ”synliga” fel om sex (6) månader. I det fall slutbesiktning ägt rum, är huvudregeln att bara fel som antecknats i besiktningsprotokollet får åberopas (det spelar ingen roll om det är besiktningsmannen eller konsumenten som angett felen föreligga så länge de är nedtecknade). I 60 § finns även tre undantag till huvudregeln. Bestämmelsen ger konsumenten rätt att åberopa, utöver de fel som antecknats i besiktningsutlåtandet, fel som konsumenten påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte ansett utgöra fel, fel som besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid besiktningen (dolt fel) samt fel som har påtalats av konsumenten för entreprenören inom sex (6) månader från slutbesiktningen.

 

  • Tvåårig garanti. Enligt 59 § ska entreprenaden alltid anses felaktig om ett fel visar sig inom två (2) år från godkänd slutbesiktning eller, om slutbesiktning inte gjorts, inom två (2) år från det att arbetena avslutades. Det finns alltså en ”garantibestämmelse” vad gäller småhusentreprenader, vilken saknas för renoveringsfall. Om entreprenören anser att felet beror på ”olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på konsumentens sida” så ligger ansvaret på entreprenören att göra detta ”sannolikt”.

 

  • Ansvarstid på tio (10 år). Har det gjorts en slutbesiktning får reklamation inte göras senare än 10 år efter det att småhusentreprenaden godkändes, såvida inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse (ansvarstid). Reklamation måste dock alltid ske nom skälig tid efter att konsumenten upptäckt eller bort upptäcka felet. Har inte slutbesiktning skett, är entreprenörens ansvarstid (avseende arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker) tio (10) år efter att uppdraget slutfördes, dock alltid inom skälig tid efter att konsumenten upptäckt eller bort upptäcka felet.

 

Standardavtal ABS 18

Vid småhusentreprenader ingår parterna ofta standardavtalet ABS 18 (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader). Det har stora likheter med de inom byggbranschen kommersiella avtalen AB och ABT. ABS 18 har en struktur som motsvarar konsumenttjänstlagens och reglerar mer specifikt/ förtydligar vad som gäller för en småhusentreprenad (t.ex. avseende entreprenörens undersökningsplikt, entreprenörens möjlighet att erbjuda prisavdrag, tidslängning och tilläggsarbeten). Exempel på bestämmelser i ABS 18 som saknas i konsumenttjänstlagen är emellertid följande:

  • Försäkringsplikt. Den främsta fördelen med ABS 18 är entreprenörens försäkringsplikt (punkt 29-30). Det åligger entreprenören enligt punkt 29 att ha en allriskförsäkring (som täcker skador på entreprenaden) och ansvarsförsäkring. Bevis om att förevarande försäkringar är tecknade ska tillställas konsumenten innan påbörjat arbete och för det fall så inte sker äger konsumenten rätt att själv teckna försäkring på entreprenörens bekostnad.

 

  • Avhjälpande inom två (2) månader. Fel som upptäcks vid besiktning ska åtgärdas snarast efter att entreprenören fått besiktningsutlåtandet men senast inom två (2) månader om det inte finns särskilda skäl att förlänga tiden (punkt 13-15).

 

  • Fler ”besiktningsinstitut”.  I ABS 18 beskrivs även några fler ”besiktningsinstitut” (för-, särskild-, efter- och överbesiktning) än vad som anges i konsumenttjänstlagen. Garantibesiktning benämns i ABS 18 som ”§ 59”-besiktning, vilket är en hänvisning till konsumenttjänstlagens paragraf.

_________

Artikeln ger endast en översiktlig juridisk analys av småhusentreprenaden och utgår från Konsumenttjänstlagens och ABS 18:s huvudregler. Artikeln tar inte heller hänsyn till eventuella avtal som kan vara gällande i det enskilda fallet.

hus
småhus
småhusentreprenad
<a href="/advokat/catherine-innergard-637">Catherine Innergård</a>
En av Sveriges främsta processadvokater inom konsumententreprenader som med sitt engagemang och sin målmedvetenhet arbetar för framgång i juridiska tvister

Andra läste även