Fråga
Fördelning av kostnader i samfällighetsförening?
Hej, jag är medlem i en samfällighetsförening sedan en tid tillbaka genom köp av en avstyckad tomt. Föreningen ansvarar för VA för 100 fastigheter. Medlemskapet följde med lantmäteriets beslut om avstyckning och kommer med ett medlemstal för utförande och drift, och en årlig medlemsavgift.
VA-anläggningen är 20 år gammal och fungerar bra och har under åren haft löpande underhåll, om det har någon påverkan på frågan nedan.
För inkoppling till VA måste nu föreningen anordna en anslutningpunkt, dvs anlita entreprenör för schaktning, rörläggning, serviceventil etc.
Vilka kostnader har föreningen rätt att fakturera mig för gällande detta? Jag tänker att det finns en direkt kostnad för entreprenören, men potentiellt även tex indirekta kostnader för hanteringen av ärendet internt inom föreningen.
Svar
03 jul 2024
Hej,
Tack för din fråga.
Utifrån tillhandahållen information uppfattar jag din frågeställning som att du är medlem i en samfällighetsförening och att samfälligheten nu ska utföra arbeten i förberedelse för att ansluta sig till kommunalt vatten- och avlopp (genom anordnande av anslutnings-/förbindelsepunkt) samt vilka kostnader det kan innebära för dig som medlem i samfällighetsföreningen.
De författningar som kan vara av intresse för frågeställningen är ”anläggningslag (1973:1149)”, ”lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter” och ”lag (2006:412) om allmänna vattentjänster” vilka kommer redogöras för översiktligt nedan (se längst ned för en sammanfattning).
Bildande av gemensamhetsanläggning och samfällighetsförening
Som bekant bildas en gemensamhetsanläggning genom lantmäteriförrättning i syfte att tillgodose flertalet fastigheters behov av t.ex. vatten- och avlopp (VA). I samband med att gemensamhetsanläggningen bildas meddelas anläggningsbeslut. Av anläggningsbeslutet ska bl.a. framgå vilka fastigheter som ingår i gemensamhetsanläggningen och vilket andelstal respektive ingående fastighet har tilldelats för uttagande av utgift för drift och underhåll av anläggningen.
För att sköta förvaltningen av gemensamhetsanläggningen ska samfällighetsförening (t.ex. anläggningssamfällighet) bildas. Vid bildandet av samfällighetsförening ska också stadgar antas som bl.a. ska innehålla uppgifter om den samfällighet (dvs. anläggningen) som förvaltas av föreningen och grunderna för förvaltningen.
Förvaltning av och kompetensfördelning inom samfällighetsförening
Vid föreningsförvaltning är det medlemmarna som vid den årliga föreningsstämman beslutar om de större besluten inom samfällighetensföreningen. I en samfällighetsförening ska det också finnas styrelse som ska säkerställa att samfälligheten uppfyller de lagkrav som framgår av ”lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter” och att stadgarna uppfylls samt att föreningsstämmobeslut verkställs.
Uttagande av avgift (uttaxering)
För att sköta drift och underhåll av anläggningen har samfällighetsförening rätt att kräva bidrag av ekonomiska medel (uttaxering) från sina medlemmar. I samband med föreningsstämman ska styrelsen lägga fram debiteringslängd (ungefär som en budget med intäkter och kostnader) av vilket framgår vilket belopp som ska uttaxeras av medlemmarna. Fördelningen av beloppet sker sedan utifrån vilket andelstal respektive ingående fastighet har i samfällighetensföreningen.
Arvode till styrelsen
Som utgångspunkt har styrelsen ingen rätt till arvode för det uppdrag de utfört. Det är dock vanligt att någon form av arvode betalas till styrelsen för sitt uppdrag, särskilt om betydande arbetsinsatser har utförts under året. Beslut om eventuellt arvode till styrelsen ska tas på föreningsstämman av medlemmarna. Eftersom styrelsen har ett intresse i arvodesfrågan och i syfte att undvika intressekonflikter kan det vara klokt att någon annan än styrelsen ger förslag inför föreningsstämman på arvodesnivåer (t.ex. eventuell valberedning eller annan medlem).
Påkoppling till kommunalt vatten och avlopp (VA)
Det nämns i frågeställningen bl.a. att samfälligheten för påkopplande till vatten och avlopp (VA) ska anordna anslutningspunkt (förbindelsepunkt). Kommunen har en skyldighet att ordna VA till områden med blivande eller befintlig bebyggelse under vissa förutsättningar. De områden som kommunen beslutar ska anslutas till kommunalt VA benämns som verksamhetsområden (mer information bör finnas samlad hos kommunen).
Fastigheter (inkl. samfällighetsföreningar) som ligger inom verksamhetsområdet och inte kan bevisa att de inte behöver vattentjänsterna ska kopplas till kommunalt VA. Om samfälligheten ska ansluta sig till kommunalt VA kan en anslutningsavgift behöva betalas av samfällighetsföreningen till kommunen. Det kan finnas en begränsad rätt till ersättning för inlösen av enskilda anläggningar som kan komma att användas inom kommunalt VA eller om enskild anläggning blir onyttig till följd av att kommunen ordnar eller utvidgar område för VA (bedömningen görs restriktivt och hänsyn tas till bl.a. den enskilda anläggningens art, ålder och skick).
Sammanfattningsvis
För att sammanfatta och återanknyta till frågeställningarna. Med stor sannolikhet har samfällighetsföreningen rätt att påföra dig kostnader för utförande av entreprenadarbeten med anledning av anordnande av förbindelse-/anslutningspunkt. Storleken på kostnaden för arbetena bör framgå av den debiteringslängd vilket ska läggas fram i samband med föreningsstämman och kostnaderna ska fördelas utifrån det andelstal vilket din fastighet tilldelats.
Kostnaden för hanteringen av ärendet inom samfälligheten bör främst utgöras av styrelsens arbetsinsatser vilket de kan kräva arvode för i samband med föreningsstämman (dvs. det finns ingen generell rätt till ersättning för styrelsen för hanteringen av ärendet).
Slutligen kan entreprenadarbetena vara påkallade med anledning av att samfällighetsföreningen avser att påkopplas till kommunalt VA. Även om det innebär kostnader för dig som medlem i samfällighetsföreningen (både för entreprenadarbeten och för eventuell anslutningsavgift) kan dessa kostnader också vara att anse som en investering på sikt (i form av eventuell värdehöjning för ingående fastigheter).
(Jag vill också påminna om att det svar som angetts ovan endast är en generell beskrivning av rättsläget utifrån den information som tillhandahållits och att svaret inte är att anse som juridisk rådgivning eller vägledning i det enskilda ärendet.)
VA-anläggningen är 20 år gammal och fungerar bra och har under åren haft löpande underhåll, om det har någon påverkan på frågan nedan.
För inkoppling till VA måste nu föreningen anordna en anslutningpunkt, dvs anlita entreprenör för schaktning, rörläggning, serviceventil etc.
Vilka kostnader har föreningen rätt att fakturera mig för gällande detta? Jag tänker att det finns en direkt kostnad för entreprenören, men potentiellt även tex indirekta kostnader för hanteringen av ärendet internt inom föreningen.
Hej,
Tack för din fråga.
Utifrån tillhandahållen information uppfattar jag din frågeställning som att du är medlem i en samfällighetsförening och att samfälligheten nu ska utföra arbeten i förberedelse för att ansluta sig till kommunalt vatten- och avlopp (genom anordnande av anslutnings-/förbindelsepunkt) samt vilka kostnader det kan innebära för dig som medlem i samfällighetsföreningen.
De författningar som kan vara av intresse för frågeställningen är ”anläggningslag (1973:1149)”, ”lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter” och ”lag (2006:412) om allmänna vattentjänster” vilka kommer redogöras för översiktligt nedan (se längst ned för en sammanfattning).
Bildande av gemensamhetsanläggning och samfällighetsförening
Som bekant bildas en gemensamhetsanläggning genom lantmäteriförrättning i syfte att tillgodose flertalet fastigheters behov av t.ex. vatten- och avlopp (VA). I samband med att gemensamhetsanläggningen bildas meddelas anläggningsbeslut. Av anläggningsbeslutet ska bl.a. framgå vilka fastigheter som ingår i gemensamhetsanläggningen och vilket andelstal respektive ingående fastighet har tilldelats för uttagande av utgift för drift och underhåll av anläggningen.
För att sköta förvaltningen av gemensamhetsanläggningen ska samfällighetsförening (t.ex. anläggningssamfällighet) bildas. Vid bildandet av samfällighetsförening ska också stadgar antas som bl.a. ska innehålla uppgifter om den samfällighet (dvs. anläggningen) som förvaltas av föreningen och grunderna för förvaltningen.
Förvaltning av och kompetensfördelning inom samfällighetsförening
Vid föreningsförvaltning är det medlemmarna som vid den årliga föreningsstämman beslutar om de större besluten inom samfällighetensföreningen. I en samfällighetsförening ska det också finnas styrelse som ska säkerställa att samfälligheten uppfyller de lagkrav som framgår av ”lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter” och att stadgarna uppfylls samt att föreningsstämmobeslut verkställs.
Uttagande av avgift (uttaxering)
För att sköta drift och underhåll av anläggningen har samfällighetsförening rätt att kräva bidrag av ekonomiska medel (uttaxering) från sina medlemmar. I samband med föreningsstämman ska styrelsen lägga fram debiteringslängd (ungefär som en budget med intäkter och kostnader) av vilket framgår vilket belopp som ska uttaxeras av medlemmarna. Fördelningen av beloppet sker sedan utifrån vilket andelstal respektive ingående fastighet har i samfällighetensföreningen.
Arvode till styrelsen
Som utgångspunkt har styrelsen ingen rätt till arvode för det uppdrag de utfört. Det är dock vanligt att någon form av arvode betalas till styrelsen för sitt uppdrag, särskilt om betydande arbetsinsatser har utförts under året. Beslut om eventuellt arvode till styrelsen ska tas på föreningsstämman av medlemmarna. Eftersom styrelsen har ett intresse i arvodesfrågan och i syfte att undvika intressekonflikter kan det vara klokt att någon annan än styrelsen ger förslag inför föreningsstämman på arvodesnivåer (t.ex. eventuell valberedning eller annan medlem).
Påkoppling till kommunalt vatten och avlopp (VA)
Det nämns i frågeställningen bl.a. att samfälligheten för påkopplande till vatten och avlopp (VA) ska anordna anslutningspunkt (förbindelsepunkt). Kommunen har en skyldighet att ordna VA till områden med blivande eller befintlig bebyggelse under vissa förutsättningar. De områden som kommunen beslutar ska anslutas till kommunalt VA benämns som verksamhetsområden (mer information bör finnas samlad hos kommunen).
Fastigheter (inkl. samfällighetsföreningar) som ligger inom verksamhetsområdet och inte kan bevisa att de inte behöver vattentjänsterna ska kopplas till kommunalt VA. Om samfälligheten ska ansluta sig till kommunalt VA kan en anslutningsavgift behöva betalas av samfällighetsföreningen till kommunen. Det kan finnas en begränsad rätt till ersättning för inlösen av enskilda anläggningar som kan komma att användas inom kommunalt VA eller om enskild anläggning blir onyttig till följd av att kommunen ordnar eller utvidgar område för VA (bedömningen görs restriktivt och hänsyn tas till bl.a. den enskilda anläggningens art, ålder och skick).
Sammanfattningsvis
För att sammanfatta och återanknyta till frågeställningarna. Med stor sannolikhet har samfällighetsföreningen rätt att påföra dig kostnader för utförande av entreprenadarbeten med anledning av anordnande av förbindelse-/anslutningspunkt. Storleken på kostnaden för arbetena bör framgå av den debiteringslängd vilket ska läggas fram i samband med föreningsstämman och kostnaderna ska fördelas utifrån det andelstal vilket din fastighet tilldelats.
Kostnaden för hanteringen av ärendet inom samfälligheten bör främst utgöras av styrelsens arbetsinsatser vilket de kan kräva arvode för i samband med föreningsstämman (dvs. det finns ingen generell rätt till ersättning för styrelsen för hanteringen av ärendet).
Slutligen kan entreprenadarbetena vara påkallade med anledning av att samfällighetsföreningen avser att påkopplas till kommunalt VA. Även om det innebär kostnader för dig som medlem i samfällighetsföreningen (både för entreprenadarbeten och för eventuell anslutningsavgift) kan dessa kostnader också vara att anse som en investering på sikt (i form av eventuell värdehöjning för ingående fastigheter).
(Jag vill också påminna om att det svar som angetts ovan endast är en generell beskrivning av rättsläget utifrån den information som tillhandahållits och att svaret inte är att anse som juridisk rådgivning eller vägledning i det enskilda ärendet.)